Nieuws

"Spoor in Oldenzaal straks door een tunnel, waarom niet?’

Lonnekermeer
Lonnekermeer  Foto Mark Zekhuis
N 52° 29.556' E 006° 12.077'

Michael Sijbom hoeft niet lang na te denken over de vraag wat Oldenzaal aan moet met het spoor dat nu dwars door de stad loopt. "Dat gaat dan door een ondergrondse tunnelbuis en het aantal treinen is een stuk kleiner dan nu het geval is. Ik denk dat een tunnel de enige goede oplossing is. Alleen op die manier heeft de stad geen last meer van treinen die voorbij denderen. Ander voordeel van een tunnel is natuurlijk dat Oldenzaal als stad weer een wordt. Nu doorsnijdt het spoor Oldenzaal, daar is, als er een tunnel ligt, geen sprake meer van.”

Noordtak nog slechter

De directeur van Landschap Overijssel pleit ervoor om het vervoer per trein te laten gaan over de huidige spoorlijn, dus dwars door Oldenzaal. „Omdat het alternatief, de noordtak van de Betuwelijn nog veel slechter is”, benoemt hij. "Je verlegt dan niet alleen het probleem naar andere bewoonde gebieden in de Achterhoek en Twente maar je legt een nieuwe spoorlijn aan die ook door onder meer de natuurgebieden Lonnekermeer en Boerskotten gaat. En het is bekend dat elke infrastructurele ingreep ten koste gaat van het landschap en de natuur. Wat dat betreft is het heel simpel, een vlinder en andere kleine diertjes kunnen niet over een talud van een spoorweg en ook is bekend dat de waterhuishouding in een gebied waar wordt ingegrepen, enorm op de kop gaat met alle nadelen vandien. Daarmee grijp je diep in in de biodiversiteit en dat raakt ook ons mensen, want zonder insecten is landbouw niet mogelijk. En we hebben al zoveel ingrepen gedaan in ons landschap, daar moeten we echt mee stoppen.” En dus blijft het huidige spoortracé over. En dat kan best, ook in 2040.

“We moeten ons landschap beschermen tegen verdere aantasting”
Michael Sijbom, directeur Landschap Overijssel
Michael Sijbom
Michael Sijbom  Foto Ben Vulkers

Een echte oplossing

"De kerngedachte moet zijn dat we minder moeten vervoeren. Waarom moeten we zoveel uit bijvoorbeeld China halen dat via Rotterdam met de trein dwars door Nederland vervoerd moet worden? En moet voor al dat vervoer daarvoor de noordtak van de Betuwelijn dwars door de Achterhoek en Twente gelegd worden? Wij de lasten, in het westen de lusten? Nee dat moeten we ook niet willen. De noordtak is slechts een verschuiving van de problemen. We moeten toe naar een echte oplossing en dat zijn minder treinbewegingen, stillere, elektrische treinen en waar nodig, zoals in Oldenzaal, een tunnel.”

Haagse politiek

Sijbom beseft dat met de aanleg van zo’n tunnel een enorm bedrag gemoeid is. „Dat klopt, maar ik denk dat het Oldenzaalse gemeentebestuur best de ambitie mag hebben en zich uit mag spreken voor zo’n tunnel. Tukkers zijn vaak te bescheiden, dat zien we ook in de hele noordtak-discussie. Die is op gang gebracht door de Rotterdamse haven die de Haagse politiek heeft meegekregen zonder dat wij ons er in het oosten over hebben kunnen uitspreken. Dat is inmiddels wat rechtgezet, maar toch. In 2040 een ondertunneling van de spoorbaan door Oldenzaal is een hele reële ambitie. Goed voor de inwoners, goed voor de stad en goed voor de natuur rondom Oldenzaal.”

Elke vierkante meter telt!

Help jij mee om ons landschap te beschermen? Alleen samen kunnen we het verschil maken.

Steun ons