Terug 16 km

Trambaan

De route van de tram Denekamp- Oldenzaal vormt letterlijk een dwarsdoorsnede van het landschap. De tram rijdt al sinds 1942 niet meer, maar als wandelaar volg je nog steeds hetzelfde spoor. De tramhuisjes van Denekamp en Oldenzaal herinneren nog aan de tram. Net als een paar stukjes trambaan.

Startpunt: Oldenzaal- Station, Stationsplein, Oldenzaal. Volg de paars-witte Trambaan bewegwijzering. LET OP: deze route is voor 75% te wandelen. Bij Landgoed Singraven zijn aanpassingen gaande, wat zorgt voor een omleiding op de route. Op die punten kloppen de PDF en het GPX bestand niet.

  • startpunt

    Oldenzaal - station

  • wandelknooppunt

    S24

  • 1
    Bezienswaardigheid

    Plechelmus Basiliek

    Plechelmus Basiliek

    In de historie van Oldenzaal weerspiegelt zich de strijd tussen de Oranjes en de Spaanse Koning Philip II. Na veel strijd is de bevolking overwegend katholiek gebleven en de basiliek wordt nog steeds gebruikt voor kerkdiensten.

    De St. Plechelmusbasiliek in het centrum van Oldenzaal is een van de vroegste voorbeelden in Nederland van zandsteenarchitectuur. Van het uit het Duitse Bentheim afkomstige zandsteen werden in de stad vele korenspiekers, herbergen, koopmanshuizen en kloosters gebouwd.

  • wandelknooppunt

    T22

  • 2
    Bezienswaardigheid

    Palthehuis

    Het Palthehuis

    Het Palthe Huis in Oldenzaal is het woonhuis van de familie Palthe. Johannes Palthe, een predikant en grootgrondbezitter, kocht in de 18e eeuw de voormalige stadsboerderij die in de 17e eeuw was verbouwd tot een deftig woonhuis. Het huis is nu een museum. Marktstraat 13. Open di t/m zo 10-17 uur.

  • wandelknooppunt

    T23

  • wandelknooppunt

    T24

  • 3
    Bezienswaardigheid

    Tunnel trambaan Oldenzaal

    Tunnel overblijfselen trambaan

    Overblijfselen van de vroegere trambaan. Deze lijn liep van station Oldenzaal naar het station in Denekamp via Rossum en Volthe. Omdat het vervoer van personen en later van goederen niet meer rendabel was is de spoorlijn opgeheven en zijn de rails opgebroken.

  • wandelknooppunt

    T27

  • 4
    Bezienswaardigheid

    Halte Rossum

    Foto Roelof Hamoen

    Halte Rossum

    Vanaf deze halte, op de vroegere trambaan Oldenzaal-Denekamp, betaalde je destijds voor een enkele reis van Rossum naar Denekamp 30 cent en een enkele reis van Rossum naar Oldenzaal 15 cent.

  • 5
    Bezienswaardigheid

    Halte Volthe

    Halte Volthe

    Langs de vroegere tramlijn Oldenzaal - Denekamp waren twee stopplaatsen aangebracht. Een halte te Rossum en één halte in de buurtschap Volthe. Op deze plek nu de reconstructie van halte Volthe. Behalve passagiers, vervoerde de stoomtram ook vrachtgoederen, levende dieren en zelfs lijken.

  • wandelknooppunt

    K79

  • wandelknooppunt

    T28

  • 6
    Bezienswaardigheid

    Havezathe het Everloo

    Havezathe het Everloo

    Havezathe is een verouderde term voor (ridder) hosfstede, hof of hoeve, oftewel grote behuizing met landerijen. In de 13e eeuw bestond het Everloo uit een jachtslot met gracht en het naastgelegen Bouwhuis. In 1881 werd het jachtslot afgebroken. In het Bouwhuis is thans een restaurant gevestigd.

    test paragraaf

  • wandelknooppunt

    T29

  • wandelknooppunt

    T30

  • 7
    Bezienswaardigheid

    Heimolen Beuningen

    Heimolen

    Tot 1900 was de molen in Salzbergen in bedrijf en werd toen naar Nederland verkocht. Daar was in 1900 de korenmolen van Schellings afgebrand. Op de plaats van deze molen werd de molen uit Öchtel gebouwd, een voor die streek enorme molen. Rond 1920 kreeg de molen er een zagerij bij.

    In 1925 werd de Heimolen onttakeld, waarna het bedrijf uitgroeide tot een moderne mengvoederfabriek die nog steeds in bedrijf is.

  • wandelknooppunt

    T65

  • 8
    Bezienswaardigheid

    Halte Beuningen trambaan

    Halte Beuningen

    Op de vroegere tramlijn Oldenzaal-Denekamp stond op deze plek halte Beuningen. De tram vervoerde grote aantallen arbeiders en toeristen vanuit de grensstreek rond Denekamp naar Oldenzaal. Naast personen werden over de trambaan ook goederen, agrarische producten, bouwmaterialen en kolen vervoerd.

  • wandelknooppunt

    L86

  • 9
    Bezienswaardigheid

    Singraven

    Foto: Nico Kloek

    Landgoed Singraven

    In het jaar 1381 stond het Singraven bekend als de agrarische boerenhofstede 'Hof ten Singraven' en was in eigendom van de bisschop van Utrecht, die het beleende aan derden. Later ontwikkelde deze hofstede zich tot de havezate Singraven.

  • wandelknooppunt

    L82

  • 10
    Bezienswaardigheid

    Watermolen Singraven

    Watermolen Singraven

    Watermolen Singraven

    De watermolen op het landgoed Singraven is de enige houtzaagmolen in Nederland aangedreven door water. De vrijwillige molenaars laten u in woord en daad horen en ervaren hoe de specifieke onderdelen, zoals het waterrad, de maalstenen en het zaaggedeelte in werking wordt gezet.

  • wandelknooppunt

    K67

  • wandelknooppunt

    T70

  • wandelknooppunt

    T66

  • wandelknooppunt

    K68

  • 11
    Bezienswaardigheid

    Natura Docet Wonderryck Twente

    Natura Docet Wonderryck Twente

    Verwondering over al het mooie dat de natuur te bieden heeft is de boodschap van Natura Docet Wonderryck Twente. Maar, soms kom je ook even met beide voeten op de grond

  • 12
    Bezienswaardigheid

    Spoorhuuske Denekamp

    Spoorhuuske

    Het is het enige overblijfsel dat nog doet herinneren aan de tijd dat tussen Denekamp en Oldenzaal een tram liep. Tot 1936 heeft het nu totaal gerenoveerde 'spoorhuuske' gefungeerd als het eindstation van die tramdienst. Men kocht er de kaartjes en wachtte in de kleine wachtkamer op de komst van de

    tram, die in nog geen half uur het traject naar het station in Oldenzaal aflegde. Vanaf dat station kon men dan per trein verder reizen.

  • 13
    Bezienswaardigheid

    Sint-Nicolaaskerk Denekamp

    Sint Nicolaaskerk

    De St. Nicolaaskerk van Denekamp heeft een rijke historie. In het register van kerkelijke tienden uit het jaar 1276 komt Denekamp voor het eerst voor als een zelfstandige parochie. Het eerste kerkje was een bescheiden ruimte van 10x10 m. Midden 14e eeuw werd de kerk aan de westkant uitgebreid,

    terwijl in het begin van de 15e eeuw de toren is gerealiseerd. Het geheel is gebouwd van Bentheimer zandsteen. In 1810 is de kerk weer aanmerkelijk vergroot, door er een kruiskerk van te maken. Ruim honderd jaar later besloot men opnieuw tot een uitbreiding.

Wandelnetwerk Twente, wit-paarse bewegwijzering met woord trambaan volgen.

Tips voor op stap

Download de App

Landschap Overijssel heeft twee gratis routeapps met daarin de mooiste routes door natuur en landschap. De wandelapp heet 'wandelen in Overijssel' en voor fietsers is er 'fietsen in Overijssel'.

Elke vierkante meter telt!

Help jij mee om ons landschap te beschermen? Alleen samen kunnen we het verschil maken.

Steun ons