Terug 9 km

Markelo; Herikerberg

De Herikerberg is een stuwwal die in de voorlaatste ijstijd gevormd werd. Op de prehistorische mens oefende deze ‘berg’ een grote aantrekkingskracht uit; daarvan getuigen de grafheuvels in het gebied. De bossen waar je doorheen wandelt, herbergen een schat aan sporen uit het verleden.

Parkeerplaats, Herikerweg 1, 7475 TS Markelo Startpunt: infobord De Whee; wandelnetwerk U31, GPS: 52.237210, 6.557599

Glooiend terrein met merendeels onverharde paden. De route volgt deels de blauwe pijlen.

• startpunt

Startpunt Leestekenroute

U07

• 1

Herikerberg

Foto Harry Blijswijk

IJstijd

Direct aan het begin van de route maak je een klim omhoog, de Herikerberg op. Dit is de meest oostelijke van de vijf Markelose heuvels, die in de voorlaatste ijstijd zo’n 150.00 jaar geleden, zijn gevormd. IJskappen in Scandinavië en Schotland breidden zich langzaam uit en drongen ons land binnen.

Stuwwallen

Het dikke ijspakket, dat onder meer grote keien, grind en klei met zich mee sleurde, schoof als een bulldozer de pakketten zand die er al lagen voor zich uit. Hierdoor ontstonden enorme bulten: de stuwwallen.

• 2

Es

Foto Nico Kloek

Ontstaan van essen

Het stuk open land rechts van het pad is een es; een aaneengesloten oud landbouwgebied dat van oudsher in gebruik is bij verschillende boeren. Meestal liggen essen op de plek waar de grondwaterstand het gunstigst i. Vaak zijn dat de hogere delen in het landschap.

Flank stuwwal

Deze es is aangelegd op de flank van de stuwwal. De aanleg van essen begon in de middeleeuwen. Ze werden gebruikt voor de verbouw van akkerbouwproducten zoals granen. In de loop der tijd werden essen vaak verdeeld in kleinere percelen.

Grootschalige indruk

Maar doordat op veel essen heggen of houtwallen ontbreken, bieden ze ondanks het versnipperde bezit een grootschalige indruk.

U24

Verlaat blauwe route bij U23

Ga linksaf (paarse route) bij wandelknooppunt U23

Bij U23 linksaf, paarse route.

U23

Eerste pad rechtsaf

Verlaat de oranje-paarse route en sla eerste bospad rechtsaf

Verlaat RA de oranjepaarse route

T-splitsingen

Bij eerste T-splitsing RA, bij tweede T-splitsing LA

Bij viersprong rechtsaf

Bij viersprong rechtsaf. Loop rechts langs de rand van de leemkuil even verderop.

• 3

Leemkuilen

Bakstenen - Foto Lucas Kroes

De diepe kuil die je links van het pad ziet, is een leemkuil. Verderop in het bos zijn er nog meer. Leem wordt al eeuwenlang als bouwmateriaal gebruikt. Op de Herikerberg begon men halverwege de negentiende eeuw met de leemafgravingen.

Bakstenen

Leem werd onder meer gebruikt voor de fabricage van bakstenen. Na afgraving van het leem bleven de leemkuilen vaak onbenut achter. In de kuilen ontwikkelde zich in de loop van de tijd een rijke natuur met bijzondere flora en fauna.

Op driesprong linksaf

Op driesprong linksaf richting VVV.. Daarna eerste pad weer linksaf, de oranje-blauwe route (weer richting VVV)

Linksaf op viersprong

Loop de oranje route verder tot aan de kruising met een breed zandpad. Verlaat daar de oranje route en ga linksaf in zuid-westelijke richting

Hier linksaf - verlaat de oranje-blauwe route
  • instructie

Volg brede pad na kruising

Bij kruising brede pad vervolgen, je bent weer op de oranje-gele route.

• 4

Leemtreintje

Leemtreintje Herikerberg - Foto Harry Blijswijk

In de omgeving van de Herikerberg werd vroeger leem gedolven voor steenbakkerijen. Dit soort smalspoortreintjes gebruikte men voor het vervoer van leem naar de leemfabriek. In museum Leemspoor in Rijssen aan de voet van de Rijsserberg, vind je meer treintjes en informatie.

• 5

Tichelweg

Markelose berg - Foto Landschap Overijssel

Ook de Tichelweg herinnert aan de eens zo bloeiende industrie van steenfabrieken en pannenbakkerijen, die uit de leemafgravingen voortkwam. ‘Tichel’ is een oude benaming voor baksteen.

• horeca

Tichelwerk Rohaan

Aan de Tichelweg in Markelo is een plek gecreëerd voor museum 'Steendrogerij', een theeschenkerij en een landwinkel. De droogschuur is ontwikkeld tot een zinvolle werkplek voor mensen met een verstandelijke beperking. Hier vinden activiteiten plaats die bijdragen aan de ontwikkeling en welzijn van mensen met een beperking.

Museum Tichelwaark Rohaan

Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 16 uur

Tichelwerk & Theeschenkerij
  • 6

Museum Tichelwaark

Huisje Markelo Dakpannen - Foto Landschap Overijssel

Op de plek waar vroeger een dakpannenfabriek stond is nu museum Tichelwaark gevestigd. Het museum stelt allerlei soorten tegels en keramiek tentoon waarbij het proces van stenen bakken wordt uitgelegd.

Tichelwerk

U28

• 7

Grafheuvels

Grafheuvel Herikerberg bij Tichelweg - Foto Harry Blijswijk

Grafheuvels bij de Tichelwel

Stuwwallen waren voor de prehistorisch mens geliefde woonplekken. Daarvan getuigen ook de grafheuvels die je rond het bospad ziet liggen. Het zijn heuvels die zijn opgeworpen boven een of meerdere graven. Grafheuvels behoren tot de oudste cultuurhistorische landschapselementen van ons land.

5000 jaar oud

De oudste zijn zo’n 5000 jaar oud. De overledene kreeg vaak grafgiften mee, zoals aardewerk, een wapen of een sieraad. Hier op het landgoed Weldam kwam in de negentiende eeuw uit een van de grafheuvels een klein bronzen zwaard tevoorschijn, uit omstreeks 1500 voor Christus.

Rechtsaf

De weg lijkt rechtdoor te gaan, maar houd hier rechts aan (schuin zuid-oostelijk). Aan het einde van de weg linksaf, blauw-oranje route noordwaarts

Tweede pad rechtsaf

Je loopt nu op de oranje-paarse route. Ga het tweede pad rechtsaf (het eerste pad is rommelig aan het begin en is afgesloten met wat boomstammetjes.op de grond)

• 8

Karrenspoor

Karrenspoor - Foto Loekie van Tweel

De Herikerberg was door zijn hoge ligging al in de middeleeuwen relatief beter begaanbaar dan de lagere drassige gronden elders. Het zandpad is een overblijfsel van een eeuwenoud karrenspoor.

Brede tunnel

Doordat de karren in de onverharde grond vaak moesten zoeken naar het best begaanbare tracé, ontstond in de loop van de tijd een brede bundel van sporen. Al wandelend kun je dat vaak niet zien, maar op luchtfoto’s tekent zich de uitwaaierende bundel van karrensporen nog duidelijk af.

Bij het vakantiehuisje RA

Het pad loopt noordelijk langs camping Montebello. Loop door tot het pad bij een vakantiehuisje eindigt en ga daar RA in zuidelijke richting naar Camping Montebello. Ga daar LA in oostenlijke richting.

Vakantiehuisje met veranda. Hier rechtsaf.
  • horeca

Camping Montebello

Op het hoogste punt in Markelo ligt 'Montebello'. Alleen geopend tijdens het kampeerseizoen.

• 9

Galgenberg

Galgenberg met op hoogste punt de Belvedere. Uitzicht! Foto Harry Blijswijk

De stuwwal van de Herikerberg diende de mens op verschillende manieren: als aantrekkelijke vestigingsplaats, als begraafplaats en als belangrijke verkeersroute. Nog een vierde functie was terechtstelling: de berg was een uitgelezen plek om het vonnis van ter doodveroordeelden te voltrekken

Drie galgen

Boven op de Herikerberg stonden vroeger drie galgen. Na de terechtstelling bleven de lijken vaak nog wekenlang hangen, als afschrikwekkend voorbeeld voor passanten. Daarna werden ze ter plekke begraven.

Beenderen

Na 1800 zijn de galgen opgeruimd. Later werden tijdens bouwwerkzaamheden bij toeval nog menselijke beenderen van gehangenen gevonden.

• 10

Belvedère

Belvedere Herikerberg 1917

Uitzichtpunt

De stenen toren op het hoogste punt van de Herikerberg werd in 1890 gebouwd. Graaf Bentinck, de toenmalige eigenaar van het landgoed Weldam, wilde een uitkijktoren bouwen op het hoogste punt van zijn terrein, de Herikerberg.

Landmeetkunde

Omdat de Herikerberg in die tijd al een zogenoemd driehoekspunt in het Rijksdriehoekstelsel was, werd besloten de toren niet alleen een functie als uitzichttoren te geven, maar ook te gebruiken voor de landmeetkundige werkzaamheden van de Dienst Rijksdriehoekmeting.

Belvedère

Later kreeg de toren de naam Belvedère. Een belvedère is een (kunstmatige) verhoging in het landschap, van waaruit men een mooi uitzicht heeft op de omgeving.

Uitzicht bij de Belvedère

RA naar de Belvedère. De moeite van het bekijken waard

Alternatieve doorsteek

Na het huis aan de linkerkant gaat de route RA richting N753. Er is een doorsteek mogelijk om deze weg te mijden: neem direct 1e bospad links in oostelijke richting, Aan het einde schuin LA dalen over mountainbikepad, RA het voetpad op.

Bij huis aan linkerkant op kruispunt rechtsaf
  • parkeerplaats

Parkeerplaats Herikerberg

• eindpunt

Eindpunt leestekenroute

Landschapsroutes gemaakt door Landschap Overijssel i.s.m. ANWB, LandschappenNL, RUG Kenniscentrum Landschap en routevrijwilliger Harry van Blijswijk

Tips voor op stap

Download de App

Landschap Overijssel heeft twee gratis routeapps met daarin de mooiste routes door natuur en landschap. De wandelapp heet 'wandelen in Overijssel' en voor fietsers is er 'fietsen in Overijssel'.

Elke vierkante meter helpt!

Help jij mee om ons landschap te beschermen? Alleen samen kunnen we het verschil maken.